زیبا سازی دیوار پذیرایی با تابلو فرش

زیبا سازی دیوار پذیرایی با تابلو فرش

 

از قدیم الایام انسان‌ها بر در و دیوار منازل نقاشی می‌کشیدند و یا گچبری می‌کردند. بعدها گلدوزیها و کوبلن ها روی دیوارها را گرفتند. اکنون تابلوها در زیبا سازی منزل نقش مهمی دارند. تابلوها متفاوت هستندگاهی نقاشی، گاهی عکس و گاهی تابلو فرش.

برای اینکه تابلو فرش زیبا و بهتر دیده شود و باعث زیبایی دکوراسیون اتاق پذیرایی شود باید نکات متفاوت و مهمی را رعایت کنید. برای نصب یک تابلوفرش بر روی دیوار باید به عوامل زیادی از جمله ابعاد تابلو، وسعت دیوار، ارتفاع دیوار، فاصله نصب تابلو تا سقف، سنگینی تابلو و غیره باید توجه کرد. در این مقاله به بررسی تخصصی نحوه نصب و قرار دادن تابلو فرش بر روی دیوار پذیرایی می پردازیم.

 

 

 

درهنگام نصب تابلو فرش نکات زیر را رعایت کنید:

 

 

  • تابلو فرش را در بالای کاناپه نصب کنید!

 

 معمولا محل نصب تابلو فرش بالای کاناپه است. متخصصان فن معتقدند تابلو باید تقریباً بین بیست تا بیست و پنج سانت بالاتر از کاناپه قرار بگیرد. علاوه بر این طول و عرض تابلو باید با طول و عرض کاناپه متناسب باشد به گونه ای که تابلو باید دوسوم کاناپه یا میزی که قرار است تابلو بالای آن نصب شود، باشد.

 

 

  • ارتفاع نصب تابلو

 

 شاید شنیده باشید که بهترین راه برای تنظیم ارتفاع تابلوها این است که مرکز تابلو همتراز با چشمان تان باشد. در اینجا ممکن است سه سؤال پیش آید:

اول اینکه در خانواده ای که قد اعضای آن متفاوت است، ارتفاع تابلو باید با چشم چه کسی تنظیم شود؟!

دوم اینکه اگر به جای یک تابلو بخواهید چند قاب عکس کوچک نصب کنید چطور باید ارتفاع مناسب را پیدا کنید؟!

سوم اینکه  آیا ارتفاع تابلویی که بالای یک مبل قرار دارد با تابلویی که بر یک دیوار خالی نصب شده، یکسان است؟!

 

پس باید از یک قاعده کلی پیروی کنیم تا این موارد را پوشش دهد. قاعده کلی آن به این شرح است:

 

اگر تابلو در محلی نصب می شود که معمولاً در آنجا می ایستید، مانند راهروها یا نزدیک در ورودی، بهتر است تابلو را کمی بالاتر از ارتفاع 150 تا 165 سانتیمتر نصب کنید، بویژه اگر سقف کمی بلند باشد.


در اتاقی که معمولاً در آن می نشینید مانند اتاق پذیرایی یا دفتر کار، تابلوها را کمی پائین تر از ارتفاع 150 تا 165 سانتیمتر نصب کنید تا بهتر به چشم بیایند.

 

اگر می خواهید تابلویی را بالای مبل نصب کنید آن را آنقدر بالا قرار ندهید که جدا از مبلمان و سایر مبلمان منزل به نظر بیاید. در این شرایط لبه پائینی تابلو باید ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر با مبل فاصله داشته باشد.

 

 

  • توازن دیداری ایجاد کنید

وقتی چندین تابلو را گروهی آویزان می کنید، توازن دیداری بسیار مهم می باشد. در چیدمان گروهی تابلو های سنگین و بزرگ را در سمت چپ قرار دهید. بدلیل اینکه دید از سمت چپ شروع می شود توازن را باید برقرار کرد. اگر تابلو هایتان زوج هستند بزرگترین و سنگین ترین را در وسط بچینید.با این حال، سعی کنید در یک دیوار تنها از یک تابلو فرش استفاده نمایید.

 

 

  • تقارن یا عدم تقارن

تابلو فرش ها را متناسب با دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید. مطمئن شوید که چیدمان شما با سبک دکوراسیونتان هماهنگی داشته باشد. چیدمان متقارن خیلی سنتی یا رسمی هستند. نامتقارن بودن مدرن است. همچنین به تصویر و فرم آن نیز نگاه کنید. برای اتاق های مدرن از تابلو های بزرگ استفاده کنید.

اکنون در معماری‌های جدید به طرح شکسته یا نیم دایره علاقمندی نشان داده می‌شود. اگر فضای منزل شما این گونه است و وسایلتان را به صورت نامتقارن چیده‌اید این مهم را در نظر گرفته و در نصب تابلو فرش دقت نمایید. متخصصان معتقدند در عدم تقارن نیز زیبایی‌هایی هست و به اصطلاح در عدم تقارن نیز تقارنی وجود دارد.

 

  • تابلو فرش های عمودی یا افقی؟

نصب تابلو فرش های عمودی برای دیوار های عریض انتخاب مناسبی نیست. بهتر است برای دیوارهای عریض از تابلو فرش های افقی و عرض زیاد استفاده شود. تابلو فرش های عمودی نیز برای راهرو ها، پاگرد ها و ستون ها مناسب هستند.

 

  • ایجاد تضاد رنگی

گاهی هم طرح و یکرنگ بودن همه وسایل در یک محیط باعث بی روح شدن فضا خواهد شد. بنابراین بهتر است جهت ایجاد حس شادی و جذابیت بیشتر، طرحی انتخاب نمایید که طرح و رنگ آن با سایر وسایل کمی در تضاد باشد.  تابلوفرش های طرح مجلسی، گل، مینیاتور و برخی منظره ها به دلیل تنوع رنگی بالایی که دارند میتوانند برای ایجاد تضاد رنگی مورد استفاده قرار بگیرند.  همچنین میتوانید رنگ قاب تابلو فرش را با رنگ کاغذ دیواری یا رنگ کاناپه هایتان ست کنید.

 

  • نورپردازی

در صورتی که تابلو فرشتان را در جای کم نوری از خانه نصب کرده اید، میتوانید برای جلوه دادن و درخشندگی تابلو فرش از لامپ های هالوژنی استفاده کنید. این لامپ ها با گیره ای به بالای قاب تابلو فرش وصل شده و قابلیت تنظیم محل تابش نور را دارند.

  • دیوار کوتاه

 اگر دیوار شما کمی از عرف معمول کوتاه تر است، تابلوهای بلند افقی آن را کوتاه تر نشان خواهد داد. برای حفظ زیبایی از تابلوهای عمودی استفاده نمایید که قد دیوار را بلندتر به چشم می آورد.

 

  • فضاهای کوچک 

در فضای کوچک از یک تابلو فرش کوچک استفاده کنید. بخصوص وقتی اطراف تابلو خالی باشد سطح بزرگتر ازحد معمول دیده خواهد شد.

 

  • تابلو فرش چهره را کجا نصب کنیم:

اگر تابلو فرش شما طرح چهره انسان است، جهت نگاه آن نباید به سمت راهرو یا آشپزخانه باشد. بلکه باید تابلو جایی نصب شود که به جمع خانوادگی شما نگاه کنند یعنی تقریبا به سمت مرکز پذیرایی و جایی که شما نشسته اید.

 

  • نصب تابلو فرش

آخرین گام نصب تابلو فرش بر روی دیوار است ، قلاب یا میخی که به دیوار می کوبید باید به اندازه ای محکم و قوی باشد تا بتواند وزن تابلو را به آسانی تحمل کند. در صورتی که می خواهید تابلوهای بزرگ نصب کنید بهتر است از قلاب های فلزی و تسمه کمک بگیرید.

 

 

نوشته شده در تاریخ 1401-05-29 182

دسته بندی

آخرین نظرات

هیچ دیدگاهی نیست

جستجوی بلاگ

برچسب ها

اخیرا مشاهده شده

No products
مقایسه 0